Het geheim van de professor die iedereen onthoudt - Ord'us
Contact

Het geheim van de professor die iedereen onthoudt

Een gedachte-experiment: herinnert u zich nog welke docent of professor direct of indirect bepalend zijn geweest voor uw toekomst? Het zijn waarschijnlijk één of twee namen die gelijk te binnen schieten. Lang niet elke docent blijft bij. Het zijn slechts enkele docenten die voor veel studenten het verschil lijken te maken. De docenten of profs die bijblijven, zijn zij die de passie & liefde voor hun vak over wisten te brengen op hun studenten. Zo ook bij Bart.

In het eerste jaar van zijn universitaire economische opleiding in Tilburg kwam Bart in aanraking met het vak corporate finance. Voor Bart een belangrijk punt in zijn leven, want zijn liefde voor cijfers werd hiermee verder uitgebreid. Zijn professor Piet Duffhues speelde hierin een belangrijke rol. Bart: “Ik realiseer me nu pas over welke competenties mijn professor écht beschikte. Hij straalde gezag uit, had een natuurlijk overwicht en vertelde een duidelijk verhaal met een heldere boodschap. Deze aspecten heb ik opgeslagen en gebruikt in de tijd dat ik zelf voor de groep stond.”

“Wanneer de boodschap écht overkomt, creëer je impact bij je publiek.”

De opgedane kennis van zijn professor nam Bart mee naar huis. Aan de eettafel werd verder gesproken over economische onderwerpen. “Mijn moeder was ook economiedocente en dat zorgde ervoor dat we regelmatig over economische onderwerpen spraken.” Het vuurtje werd verder aangewakkerd en zijn liefde voor het vak groeide.
Het fenomeen menselijk gedrag in relatie tot het nemen van economische beslissingen vond Bart bijzonder interessant. Waarom functioneert een team of proces juist wel of juist niet? Waar zit dat in, welk gedrag ligt eraan ten grondslag? En welke besluiten en afspraken, of het ontbreken ervan, maken dat teamleden bepaald gedrag vertonen.

Bart’s professor gebruikte veel actuele praktijkvoorbeelden en dat zorgde ervoor dat de stof voor hem meer tastbaar werd. “Als je je afspraken niet nakomt, kost het je geld. Je wil iets laten functioneren en dat werkt alleen als de afspraken nageleefd worden. Daar heb je wel begrip, bewustzijn en draagvlak voor nodig. Dit zie ik ook terug bij het declaratieproces. Wanneer de huisarts en z’n team financiële afspraken niet nakomen, kost het z’n praktijk geld, veel geld.”

Als Bart verder wordt gevraagd naar interessante economische onderwerpen verschijnt al snel een kleine lach op zijn gezicht. “Ik herinner mij de uitleg over de varkenscyclus als de dag van gisteren. Het economische verschijnsel van vraag & aanbod werd door mijn professor tastbaar gemaakt. Ik zag om mij heen dat prijzen stegen, maar zeker ook weer daalden. Het was geen ouderwetse uitleg uit een boek. Nee, een goede uitleg is als een spannend boek. Het heeft je volledige focus en sleurt je mee. Je blijft erover nadenken. Laat dat nu net zijn wat ik wil bereiken bij mijn klanten.”

De professor wilde het maximale resultaat uit zijn studenten halen. Iets waar Bart nu veelvuldig gebruik van maakt in zijn dagelijkse werkzaamheden. “Een zes als cijfer was niet goed genoeg, want een zes betekent dat je 40% laat liggen. Mijn professor maakte mij hier bewust van, want resultaat betekent het maximale eruit halen. Oftewel, de volle mep. Bij Optimaal Declareren geldt hetzelfde principe. Ik wil geen zesjes zien. Ik wil een tien zien, want een tien staat voor 100% en dan pas laat je geen geld liggen. Bij Optimaal Declareren gaan we dus voor summa cum laude.”

Economisch denken voert voor veel huisartsen niet de boventoon. Logisch ook, want niet iedereen is dagelijks bezig met economische vraagstukken. Daarom is bewustwording creëren een essentieel onderdeel. “Bewustwording is inzicht krijgen in de gevolgen van een situatie. Beseffen dat iets je helpt, of juist niet. Beseffen dat bepaalde zorgen nutteloos zijn en je niet verder brengen. Beseffen dat je met andere zorgen maar beter aan de slag kunt gaan.” Zonder bewustwording is er onwetendheid en doe je maar gewoon zoals iedereen het doet. En zoals Bart zijn professor altijd zei: “De diensten die niet betaald worden, komen het duurst te staan.”